Objemy svetového obchodu sa spomalili
Sadzby za prepravu pokračujú v poklese, keďže objemy svetového obchodu sa spomalili v dôsledku klesajúceho dopytu po tovaroch.
Ukazovateľ globálnej recesie alebo návrat k dopytu pred COVID-19?
WTO (Svetová obchodná organizácia) tvrdí, že stagnujúci rast globálneho obchodu je významným indikátorom spomalenia globálnej ekonomiky.
Vplyvom spomaľujúceho dopytu klesol Index Freightos Baltic Global v auguste o 8 % na 5 682 USD/FEU. (FEU – ekvivalentná jednotka štyridsať stôp)
Ceny v USA
Ceny na západnom pobreží USA klesli v auguste o 18 % na 5405 USD/FEU, čo je najnižšia úroveň od marca 2021. Táto miera je o viac ako 70 % nižšia ako vlani v auguste, keď sa ceny blížili k rekordnému maximu viac ako 20 000 dolárov stanovenému začiatkom septembra.
Ako pokles pokračuje, v dolárovom vyjadrení bol pokles podobný minulému mesiacu, ale pomalý v porovnaní s poklesom o 50 %, čo predstavovalo približne 8 000 USD/FEU od mája do júna. Napriek zlepšeniu z veľkého preťaženia západného pobrežia, vysoké objemy tovarov, ktoré sú napriek poklesu dopytu stále vyššie ako v roku 2019 pri sadzbách, ktoré zostávajú viac ako 4-násobkom ich úrovne v auguste 2019.
Zhoršujúce sa preťaženie na východnom pobreží Spojených štátov môže pomôcť vysvetliť, prečo transpacifická sadzba klesla na tomto území a nebola taká strmá ako pokles prepravných cien na západnom pobreží. Sadzby na východnom pobreží Spojených štátov klesli o 12 % na 9 073 USD/FEU a sú o 55 % nižšie ako vlani v auguste. Sú však „iba“ o 45 % nižšie ako na začiatku roka, v porovnaní so 63 % poklesom na západnom pobreží. Ceny sú asi 3,5-krát vyššie ako v auguste 2019.
Kritické je, že tempo poklesu sa v porovnaní s transpacifickými trasami v Európe a Stredozemnom mori podstatne spomalilo. Veľká časť tlaku na spotové ceny bola priamym výsledkom zmiernenia preťaženia prístavov (najmä na západnom pobreží USA) a výraznému poklesu dopytu.
Európske ceny kontajnerovej dopravy
Európske ceny kontajnerovej dopravy boli v auguste stabilné, zvýšili sa o 3 % na 9 929 USD/FEU, čo je o 28 % menej ako pred rokom, ale takmer 7-krát vyššie ako v roku 2019. Ceny sú o 31 % nižšie ako na začiatku tohto roka, no väčšina tohto poklesu sa odohrala od februára do apríla, pričom sadzby sú od mája na pomerne vysokej úrovni.
Z globálneho hľadiska sa problémy „úzkych miest“ kontajnerovej dopravy pomaly zmierňujú. Najhoršia situácia bola v januári 2022, keď 13,8 % globálnej kapacity flotily nebolo k dispozícii pre meškania. Najnovšie údaje z júla 2022 ukazujú, že oneskorenia sa od januára postupne zlepšujú. Teraz sme v bode, keď 9,3 % globálnej flotily je nedostupných.
Vyjadrenie analytika
Silné dopravné problémy sú hlavnou hnacou silou trvalého zvyšovania sadzieb kontajnerovej dopravy v porovnaní s normou, a to aj pri poklesoch zaznamenaných v tomto roku. Nízka spoľahlivosť harmonogramu, ako aj nedostatok pracovnej sily spôsobili, že preťaženie je hlavným problémom dopravných uzlov napriek klesajúcim objemom. Pracovné spory tiež naďalej spôsobujú poruchy a oneskorenia, pričom posledným a potenciálne najväčším príkladom je nedávny štrajk prístavných pracovníkov v Spojenom kráľovstve.
Oslabenie spotrebiteľských výdavkov obmedzuje dopyt po lodnej doprave a sadzby za náklad. Globálny pokles spotrebiteľských výdavkov, ktorý bol badateľný už toto leto, povedie v druhom polroku k normálnejším podmienkam medzinárodného obchodu, ako aj k poklesu dopytu po lodnej doprave.